Kies opnieuw – 6 stappen naar vrijheid

Deze stappen zijn een variatie van de 6 stappen van ‘Choose again’ – we gebruiken ze bij de cursus ‘bevrijdend autobiografisch schrijven’ – praktijk de Klaarheid – najaar 2017
Zie de video van Diederik Wolsak

Gebruik je gevoel van onvrede als ingang

Stap 1 – ik voel onvrede
De eerste stap bestaat uit het opmerken van je onvrede.

Stap 2 – dit gaat alleen over mij en mijn gedachten
De tweede stap bestaat uit beseffen, of tenminste bereid zijn te beseffen, dat je je onvrede helemaal zélf veroorzaakt. Les 5 van het werkboek van Een cursus in wonderen vertelt ons dat we nooit onvrede voelen om de reden die we denken. Daarmee wordt bedoeld dat we altijd geneigd zijn een reden aan te wijzen buiten onszelf, terwijl in werkelijkheid de onvrede wordt veroorzaakt door onze gedachten over een situatie. Vertrouw deze stap, ook als je er nog niet aan wilt. Zonder deze stap is innerlijke vrede onmogelijk.

Stap 3 – voel je gevoel
Het is nodig je gevoel te voelen en te benoemen om de volgende stap te kunnen zetten.
Noteer in steekwoorden. Als je niet goed weet wat je voelt kun je de emotiekaart raadplegen in KlaarHeden blz. 209

Stap 4 – herinner je wanneer je je eerder zo voelde
Hier gaat het om verantwoordelijkheid nemen en om onderzoek – dus niet om analyseren en verklaren – en zeker niet om schuld. Je gaat op zoek naar de bron van het gevoel. Het moment waarop de blauwe plek is ontstaan. Zoek naar een moment in je geschiedenis waarbij je je net zo voelde. Het kan een totaal andere situatie zijn, dat doet er niet toe. Het gaat om je gevoel. Noteer de situatie in steekwoorden.

Stap 5 – stel vast wat je oordeel over jezelf was op dat moment
Wat nam je waar? Hoe interpreteerde je de situatie? Hoe was je zelfbeeld – dus wat dacht je dat de situatie zei over jou? Wat voor iemand ‘verdient’ het om zich op dat moment zo te voelen?

Nogmaals: het gaat niet om analyseren. Stel eenvoudig vast wat je allemaal dacht over jezelf en noteer dit in steekwoorden – het zijn kinderlijke conclusies die nergens op hoeven te slaan maar die je wel nog (onbewust) gelooft. Pas als je weet wat je denkt kun je opnieuw kiezen.

Stap 6 – omhels de waarheid over jezelf
Nu kun je kiezen voor een nieuwe waarneming van jezelf.  Je oordeel was onjuist.
Een cursus in wonderen stelt dat we onschuldig zijn, liefde – dat we een Identiteit van Liefde delen. Vertel jezelf dat je de situatie anders kunt zien. Dat je kunt stoppen met de overtuiging te geloven.
Schrijf: Ik vergeef mezelf mijn overtuiging dat ik . . . . . . . . . .
Ga dan rustig zitten en stel je voor dat je de onjuiste overtuiging in handen legt van je innerlijke Gids en vraag om hulp om het anders te zien. Vertrouw de uitkomst en laat los.

Deze stappen moeten meestal meerdere malen gedaan worden omdat oude overtuigingen  moeilijk losgelaten kunnen worden.